Stichting de Oosterschelde dient beroepschrift in tegen verleende vergunningen vooroeverversteviging

19 March 2014

De Provincie Zeeland heeft drie vergunningen aan Rijkswaterstaat verleend voor de vooroeverversteviging met staalslakken in de Oosterschelde. Op 17 maart heeft Stichting de Oosterschelde een beroepschrift ingediend tegen dit besluit van de Provincie Zeeland tot het verlenen van Nbw-vergunningen voor bestortingen in de Oosterschelde.

In 2014 wil Rijkswaterstaat (Rws) ten behoeve van de vooroeverversteviging weer gaan storten in de Ooster-en Westerschelde. Daarbij wil Rws opnieuw grote hoeveelheden staalslakken (hoogovenafval) gebruiken. In de Oosterschelde wil men storten bij Zierikzee, Burghsluis en Schelphoek.

Rws heeft aangegeven nauwelijks budgetten te hebben voor herstelwerkzaamheden. Dit betekent dat op de stortlocaties enkel en alleen staalslakken zullen liggen. Niet bepaald een ‘Building with nature’ project (…) Rws moet zich maximaal inspannen om de natuurwaarden van het Natura2000-gebied te respecteren en te herstellen.