Zeegrind bij Levensstrijd heeft te kleine diameter

7 November 2014

Bij Levensstrijd, ten westen van Zierikzee, heeft Rijkswaterstaat in het kader van de dijkversteviging zeegrind in de Oosterschelde 'gestrooid' in plaats van staalslakken (hoogovenafval).

Omdat het duikverbod is opgeheven konden Ron Offermans en Freek Titselaar gisteren de stortlocatie inspecteren om te kijken welk formaat (diameter) zeegrind is gestort. Strooien blijkt meer op zijn plaats, want de diameter van het zeegrind bedraagt over het algemeen 2-8 centimeter. Stenen met een grotere diameter zijn ver in de minderheid.

Stichting de Oosterschelde heeft liever zeegrind dan staalslakken, maar de kleine diameter van het zeegrind op deze locatie roept vragen op. Klein materiaal is weinig stabiel. Voor kreeften is het helemaal niets, want die kunnen er geen holen in bouwen. Daarom pleit Stichting de Oosterschelde voor het afdekken van het zeegrind met grotere breukstenen, zodat het onderwaterleven meer kansen krijgt om te herstellen en de kreeft ter plekke weer een toekomst heeft.

(Foto's Duiklocatie Levensstrijd, Ron Offermans, Sdo)