Gietasfalt

Gietasfalt: daar gaat het mooie basalt, inclusief bewoners verdwijnt het onder een dode laag zwarte smurrie.Gietasfalt: daar gaat het mooie basalt, inclusief bewoners verdwijnt het onder een dode laag zwarte smurrie
 Grote biodiversiteit met basalt als ondergrondGrote biodiversiteit met basalt als ondergrond
 Noord-Beveland zicht richting Westnol met basalt en Petit Granit als dijkbekledingNoord-Beveland zicht richting Westnol met basalt en Petit Granit als dijkbekleding

Projectbureau Zeeweringen vernieuwt op het eiland grootschalig de stenen bekleding van de zeedijk. Dit is nodig om de dijken weer volledig op sterkte te krijgen. In de praktijk betekent dit dat de natuurstenen bekleding (basalt, vilvoordse steen) grotendeels verdwijnt en vervangen wordt door beton en/of breuksteen, ingegoten met gietasfalt. Daarmee legt ook de Zeeuwse zeedijk haar basalten klederdracht af Op de steilere dijkhellingen langs de Schouwse zuid- kust vindt Projectbureau Zeeweringen het onvermijdelijk om gietasfalt te gebruiken. Wat dit in de praktijk betekent wordt zichtbaar als men vanaf Borredamme langs het Oosterscheldefietsenpad richting Heerenkeet fietst. Over een lengte van vele honderden meters is het traditionele Zeeuwse dijklichaam bedolven onder een dikke laag breuksteen, ingegoten met gietasfalt. Veiligheid voorop, maar over smaak en reuk valt te twisten. Veel recreanten en omwonenden vragen zich af of dit gietasfalt een noodzakelijk kwaad is? Beschikt Projectbureau Zeeweringen niet over alternatieven, die zowel de veiligheid als de cultuur-historische waarde van de Zeeuwse zeedijk recht doen? Het zou jammer zijn als ook de laatste meters van onze zeedijken voorgoed verdwijnen onder het plakkerige asfalt.

Alternatieven voor gietasfalt zijn zeker voorhanden. In Nederland is voldoende expertise aanwezig. Het ontwerpen, toetsen en beheren van de bijzondere infrastructuur van onze dijken is o.a. een kerntaak van Deltares. Deltares is een onafhankelijk instituut voor deltatechnologie, met hoogwaar- dige kennis over water, bodem en ondergrond. Men beschikt over goede ideeën voor de verbetering van onze dijkhellingen, waarbij natuur- en cultuurwaarden bovenaan staan. Wij raden Projectbureau Zeeweringen aan om kennis te nemen van de alternatieven.