NOB en SDO vragen verzoek om voorlopige voorziening aan omtrent stort staalslakken

11 July 2014

De Nederlandse Onderwatersport Bond en de Stichting de Oosterschelde zien zich genoodzaakt om een verzoek voor een voorlopige voorziening bij de Raad van State in te dienen, omdat Rijkswaterstaat in augustus staalslakken gaat storten in de Oosterschelde. Dit is voordat de Raad van State uitspraak heeft gedaan over de beroepsschriften die begin dit jaar zijn ingediend door de NOB en de SDO.
‘Het storten van staalslakken is onomkeerbaar,’ aldus Jack de Vries, voorzitter van de NOB. ‘Als de staalslakken in augustus gestort worden en de rechter komt begin volgend jaar met een ander besluit, is het onmogelijk om de staalslakken weer uit de Oosterschelde te krijgen.’
Bovendien is het kwaad al geschied als de staalslakken daadwerkelijk gestort worden: het onderwaterleven is dan voor een groot deel al vernietigd. ‘Door het aanvragen van een voorlopige voorziening hopen we de stort in ieder geval te kunnen uitstellen totdat er nader onderzoek is gedaan of tot na de uitspraak van de rechter,’ aldus Jack de Vries. De verwachting is dat het verzoek deze zomer nog in behandeling wordt genomen.

(Foto: Kreeftenvissers Havenkanaal Zierikzee)