Recreatie

Recreawtie

Ondernemers en recreanten, stichting De Oosterschelde nodigt u uit om een artikel te schrijven wat betrekking heeft op een duurzaam gebruik van de Oosterschelde en recreatie in het Oosterscheldegebied.
De tekst en copyrightvrije foto's kunt u opsturen naar info@stichtingdeoosterschelde.nl, wij zorgen dan voor de opmaak en plaatsing onder de rubriek “Recreatie”

Geef jarige Grevelingen haar getij terug!

Het Grevelingenmeer bestaat dit jaar veertig jaar. Een passende gelegenheid om de balans op te maken. Welke recreatieve en natuurwaarden staan onder druk door de verslechterde waterkwaliteit, de stank van rottende wieren, het grootschalig afsterven van het onderwaterleven door zuurstofgebrek en de teloorgang van de getijdenatuur? Wat is er na veertig jaar overgebleven van een authentieke, dynamische zeearm met “Estuarine power”?
“Estuarine power”? Er zijn plannen voor de bouw van een getijden-energiecentrale in het noordelijk deel van de Brouwersdam. Daardoor zal het Noordzeewater op het ritme van het getij de Grevelingen in- en uitstromen. Hiermee kan het negatieve tij van veertig jaar afsluiting worden gekeerd.
Herstel van het getij heeft gevolgen voor recreatieondernemers die afhankelijk zijn van droge voeten langs de Grevelingenrand. Houden zij het droog bij een verschil tussen hoog en laag water van ongeveer vijftig tot zestig centimeter? Wat betekent het voor de ruimte die nu voor recreatie beschikbaar is? Nieuwe kansen en uitdagingen voor een dynamische sector!?
Niets doen na veertig jaar stilstand is geen optie. Surfers, duikers, waterrecreanten, natuurliefhebbers, vissers, schelpdier- en zeegroententelers profiteren van het doorbreken van de Grevelingenimpasse. En niet te vergeten de huishoudens die hun mosselen koken op Estuarine power!

BRON

Wandelen langs de vloedlijn

Elk jaar organiseren de Vereniging Natuurmonumenten, de Stichting Het Zeeuwse Landschap en de Nederlandse Onderwatersportbond diverse wandelingen langs het Noordzeestrand en de Oosterschelde.

Er zijn wandelingen “boven de vloedlijn” met veel informatie over landschap, plantengroei en leefgemeenschappen in dit gebied.

Er zijn ook wandelingen “onder de vloedlijn”, daar maakt u kennis met het rijke leven van de onderwater flora en fauna van de Oosterschelde. Bij tijdelijk ingerichte aquaria krijgt u deskundige informatie van vrijwilligers.